- Exista 2 solutii pe piata in acest moment. Prima dintre acestea este de a stimula produsele facultative de asigurare prin avantaje fiscale similare cu medicina muncii pentru angajatori si angajatim ceea ce ar duce la o crestere a pietei lenta, dar care s-ar materializa in 80.000 e prime de asgiurare in 5-6 ani. Acesta este potentialul unei piete facultative, ca sa folosim aceeasi terminolgie ca in pensii private.
- Al 2-lea curent este unul reformist, mult mai puternic, pe baza unei legi de stat care sa oblige oamenii sa adere la o asigurare de sanatate (asemeni legii 260/2008 care obliga oamenii sa isi asigure locuinta). Aceasta lege este data, legea 95/2006 , si in momentul de fata este in dezbatere in parlament. Se doreste o reforma profunda si creearea rapid a unei piete (undeva la 500 - 600 milioane E), o piata administrata privat care practic sa gestioneze o parte din banii pe care fiecare cetatean ii contribuie azi, respectiv 10.7%. Este un model care a mai fost implementat in reforma pensiilor private pilonul II din 2007 - 2008. Motivul asemanarii este faptul ca se administreaza privat contributiile socialem dar se deosebeste prin faptul ca beneficiile sunt imediate si nu trebuie sa astepti 20 de ani ca sa vezi avantajele. De asemenea nu creeaza deficit bugetar, pentru ca o data cu redirectionarea banilor exista acest risc.
- Aceste asigurari private nu s-ar baza pe contracte de furnizori numai cu mediul privat, ci si cu spitalele de stat. Acesti bani care vor fi redirectionati, probabil 2% din 10.7%, pe baza unui pachet minim foarte bine definit, s-ar putea deconta cu fiecare din furnizorii existenti, fie de stat, fie privati, fie din strainatate, in limita unor sume prestabilite si diferentierea intre diversi administratori de asigurari de sanatate se va face pe baza contractelor cu unul sau mai multi furnizori. Un pachet minim definit pentru acel 2%, numai pentru cei care contribuie, pe cand copii si batranii catre nu contribuie vor ramane in continuare in sistemul administrativ al statului, iar cei care contribuie, cei care sunt activi (aproximativ 5 milioane de romani), prin redirectionare vor ramane la casa nationala de sanatate, iar decontarea se va face de catre socitatea privata de sanatate cu furnizori de stat romani sau straini.
- Este imperios necesar sa se stabileasca o strategie clara pe termen mediu si lung privind urmatorii pasi necesari dezvoltarii si implementarii unei reforme complete in domeniul sanatatii care sa includa si atragerea de fonduri suplimentare de la asiguratorii privati.
- Reusita unei astfel de reforme, care va dura cativa ani, nu se va putea realizata fara implicarea tuturor factorilor participanti la aceasta piata: cadrele medicale, farmacistii si producatorii de medicamente, societatea civila, prestatorii de servicii medicale si asiguratorii privati si nu in ultimul rand CNAS si MS. Propunerile de modificari legislative trebuie discutate si dezbatute cu toti acesti participanti pentru ca este nevoie de sustinere din partea lor. Transparenta trebuie sa fie totala si reala.
- Fiecare dintre noi ar fi mult mai multumit sa stie exact care sunt serviciile medicale pe care le poate accesa prin pachetul de baza, care este nivelul de calitate a acestora si respectiv pretul pe care ar trebui sa-l platim pentru acestea si sa se elimine platile informale despre care toata lumea vorbeste dar nu exista metode de anihilare a acestora la momentul actual.
Pasi catre reforma - posibile optiuni